چطور محتوای سایت را برای بهتر رتبه گرفتن بر روی موتورهای جستجو بهینه کنیم؟ چطور محتوای سایت را برای بهتر رتبه گرفتن بر روی موتورهای جستجو بهینه کنیم؟

رتبه این آیتم
چطور محتوای سایت را برای بهتر رتبه گرفتن بر روی موتورهای جستجو بهینه کنیم؟
رتبه 5 در 1 رای از 1 تا 5

کپی رایتینگ یکی از قسمتهای ضروریه فروش آنلاینه.
شاید شما بهترین خدمات یا محصولات بازار رو هم داشته باشید، اما اگه متن­تون به اندازه کافی مردم رو ترغیب به خرید نکنه و یا سازگار با سئو نباشه، نمیتونید فروش زیادی داشته باشید.
البته نوشتن یه متن اثرگذار هم چندان ساده نیست. باید کلمات مناسبی انتخاب کنید تا شاهد بهبود نرخ تبدیل مشتری صفحات فرودتون باشید.
و البته این فقط یکی از کارهاییه که باید انجام بدید، و در عین حال باید سعی کنید برای مشتریها دوستانه، جذاب و متقاعد کننده باشید. حتی اگه بتونید محتوای متقاعد کننده ای بنویسید، باز هم تا ترافیکی وارد سایتتون نشه، اون محتوای خوب کمکی نمیکنه. باید اول یکی وارد سایتتون بشه تا بتونید به مشتری تبدیلش کنید.
یکی از زیرکانه ترین و اثرگذارترین روشهای جذب ترافیک به سایت، سرچ های طبیعیه. وقتی بتونید برای کلیدواژه­هایی که مشتری­­تون روی موتورهای جستجو استفاده میکنه رتبه بالایی بگیرید، میتونید بازدیدکننده جذب کنید و اونها رو به مشتری و مصرف کننده تبدیل کنید.
تو این پست در مورد بهترین روشهای تولید محتوا از طریق کپی رایتینگ و سئوی درون-صفحه صحبت خواهیم کرد که نه تنها شانس تبدیل مشتری رو افزایش بده بلکه براتون ترافیک طبیعی جذب کنه.
اما قبل از شروع، مختصری راجع به کپی رایتینگ یا همون کپی رایتینگ توضیح بدیم...
برخلاف نویسندگی محتوا که هدف میتونه فقط صرف اطلاع رسانی باشه، هدف از کپی رایتینگ اینه که کاربرها رو به انجام اقدامی در سایت ترغیب کنیم. این اقدام میتونه خیلی ساده و کوچیک باشه، میتونه هم اقدام بزرگی باشه.
بنابراین باید هدفمند بنویسید تا به اهدافتون دست پیدا کنید.
در ضمن باید قبل از اینکه بریم سراغ سئو، اول به کپی رایتینگ تکیه کنیم.
سئو در واقع فرایند تغییر کپی رایتینگ با هدف بهتر دیده شدنش روی گوگل و سایر موتورهای جتسجوست. از طریق کپی رایتینگ باید تمرکزمونو بذاریم روی ارسال بهترین محتوا برای مخاطب هدف. به این ترتیب میتونید به سرعت به رهبران شایسته ای تو زمینه کاری خودتون تبدیل بشید و مشتریهای وفاداری کسب کنید.
اینجا با برخی از نکات مهم برای کپی رایتینگ آشنا خواهید شد:

مخاطب هدفتونو بشناسید

حتی قبل از شروع نوشتن، باید بتونیم احساسات مشتری رو مدیریت کنیم. اگه تا حالا همچین کاری نکردید، الآن وقتشه که شاخص مخاطب­تونو درست کنید.
این شاخص باید همه جزئیاتی رو که در مورد مخاطبتون نیاز دارید در بربگیره و باید حتما قبل از نوشتن محتوا درست بشه. شاخص مخاطب یا شاخص خریدار (buyer persona) باید حداقل شامل موارد زیر باشه:

  • سن
  • تحصیلات
  • دستمزد
  • موقعیت جغرافیایی
  • نیازها و تمایلات
  • مشکلات

وقتی تونستید این مسائل رو برای مخاطبتون مشخص کنید و به یه چیز ملموسی برسید، میتونید باهاش شاخص مخاطب تونو طراحی کنید و بهتر بدونید برای چه کسی باید محتواتونو بنویسید و چطوری اون فرد رو متقاعد کنید که به درخواستتون برای اقدام پاسخ بده.

با دقت کلیدواژه های هدفتونو انتخاب کنید

همونقدر که مخاطبتون اهمیت داره، کلیدواژه های هدفتونم مهمند و باید روی موتورهای جستجو کشف بشن.
ما قبلا در مورد نحوه پیدا کردن بهترین کلیدواژه ها برای بهینه سازی صفحات صحبت کردیم، مهمترین مشکلمون پیدا کردن لغاتیه که حجم بالایی از سرچ رو به خودشون اختصاص بدن و در عین حال رقابت توشون کمتر باشه.
معمولا رتبه گرفتن برای کلیدواژه هایی که حجم سرچ بالایی دارند، مشکله چون توشون رقابت بالاست. بنابراین باید سعی کنید کلیدواژه های طولانی و دنباله دار پیدا کنید که حداقل 5 کلمه باشند.
وقتی کارتونو انجام دادید و کلیدواژه ها رو پیدا کردید، باید ازشون به طرز مؤثری در کپی رایتینگ بهره ببرید. با این کار به موتورهای جستجو اعلام میکنید که محتواتون درباره چیه و چه عبارتهایی رو هدف گرفتید و در مقابل احتمال نمایش داده شدن سایتتون در صفحات نتایج جستجو افزایش پیدا میکنه.

دو برابر کردن سرفصل­ها

این عنوان ممکنه همین الآن منجر به مرگ من بشه، اما مهمه و باید تکرار شه.
سرفصل معمولا اولین چیزیه که کاربرها بعد از ورود به صفحه میبینند. بنابراین باید تا جایی که میشه کاربرها رو به خوندن ترغیب کنه.
ما قبلا تو پستهای دیگه راجع به این مسئله توضیح دادیم. مثلا میتونید مقاله "آشنایی با مسائل مهم بهینه سازی سایت" رو مطالعه کنید. برای نوشتن تیترها و سرفصل ها از علم روانشناسی بهره بگیرید. شاید مقاله ای که در مورد نکات محتوا نویسی نوشتیم هم بهتون کمک کنه.
از ابزار تحلیل گر تیتر CoSchedule’s Headline Analyzer استفاده کنید و رتبه تیترهاتونو بسنجید. این ابزار یه سری معیارهای مفید از جمله استفاده از کلمات قوی و طول تیترها رو میسنجه.
مثال: سالها پیش، گوگل برای ردیابی کاربرهای سفری یه کارهایی کرد. بینگ هم از این فرصت سو استفاده کرد و یه مقاله خبری در مورد کاربرهایی که دوست نداشتند موتورهای جستجو تو کارهای آنلاینشون فضولی کنه، نوشت.
تیتری که بینگ استفاده کرد این بود: گوگل بخاطر ردیابی نابجای کاربرهای سفری، 22/5 میلیون دلار جریمه شد. این تکنیک تیترنویسی روش قدرتمندیه، چون داره مخاطب رو هدف میگیره: امنیت کاربرهای موتورهای جستجو. چون بینگ تونست سرچ های آنلاین رو امن تر انجام بده تونست برای خودش مردم رو قانع کنه که بینگ بهترین گزینه برای سرچ کردنه.

کپی های بیشتری بنویسید

یکی از معیارهای سئو که کیفیت کپی رو نشون میده، تعداد کلمه­هاست.
طبق مطالعه ای که صورت گرفته، اگه میخواهید رتبه بالایی بگیرید باید سعی کنید بیش از 2000 کلمه استفاده کنید. البته قطعا این مقدار زیادیه و همه صفحات نتایج هم اونقدر رقابتی نیستند که بخواهید تا این حد بنویسید.
علاوه بر این، حتما باید متنی که مینویسید هدفمند باشه. درسته که تعداد کلمات نشون دهنده کیفیت کاره، اما نباید الکی کلمات رو بی هدف در متن بگنجونید تا به 2000 تا برسه.
هر چی تعداد کلمات روی صفحه بیشتر باشه، احتمال اینکه اطلاعات و موارد قابل اجراش بیشتر باشه میره بالا.
بنابراین چه یه پست وبلاگ بنویسید یا یه صفحه فرود درست کنید، متن یا کپیتون باید برای خواننده قانع کننده باشه و خواننده دلیلی داشته باشه که کل متن رو بخونه.

درخواست برای اقدام های قوی استفاده کنید

اگه میخواهید محتواتون واقعا حرفه ای و خوب باشه، باید روی قیف خرید تمرکز کنید و سعی کنید با درخواست برای اقدام هایی که میدید، مشتری رو وارد قیف خرید کنید.
بسته به هدف صفحه (عضویت در خبرنامه، کلیک روی یک دکمه، پر کردن فرم) باید کاری کنید که خواننده ها قبل از اینکه همه متن رو بخونن، اقدام رو انجام بدن.
برای این کار میتونید از نکات زیر استفاده کنید:

چند درخواست برای اقدام درست کنید و اونها رو در قسمتهای مختلف صفحه کار بذارید

درخواست برای اقدامتون باید در تای بالای صفحه دیده بشه و یه جایی در وسط و دوباره در پایین صفحه تکرارش کنید.

روی هر صفحه فقط یک درخواست برای اقدام با یک هدف داشته باشید

نمیتونید چند هدف رو روی یک صفحه ترکیب کنید، چون خواننده رو گیج میکنید و نمیذارید هیچ کدومشونو انجام بده. مثلا اگه میخواهید مخاطب روی یه دکمه ای کلیک کنه، باید چند تا دکمه در قسمتهای مختلف صفحه درست کنید که کاربرها بتونن روش کلیک کنند.

معمولا هرچی بزرگتر باشه بهتره

سعی کنید اندازه درخواست برای اقدامتون رو افزایش بدید تا بهتر توجه بازدیدکننده رو جلب کنه. میتونید از رنگهای متضاد برای درخواست برای اقدام­هاتون استفاده کنید تا با طراحی قاطی نشه.
برای کسب اطلاعات بیشتر میتونید از مقاله "چگونه تماس برای سفارش را در طراحی سایت ایجاد نماییم" استفاده کنید.
مثال: لازم نیست توضیح بدید که چرا مخاطب باید روی سایتتون عضو بشه، فقط کافیه درخواست برای اقدامهای جذابی بذارید که پیشنهادتون فریبنده و اغواگرانه باشه. مثلا یک ماه اشتراک رایگان یا همچین چیزی.
علاوه بر بهینه سازی ظاهر درخواست برای اقدام، باید پیشنهادی که میدید هم خوب باشه تا کاربر نتونه در برابرش مقاومت کنه. یه عضویت رایگان، حتی اگه برای یک ماه هم باشه بازهم خوبه.
اگه کاربرها از این یک ماه اشتراک خوششون اومد، احتمالش هست که برای ماههای بعدی پولی پرداخت کنند و از خدماتتون باز هم بهره ببرند.

جمع بندی

کپی رایتینگ و سئو هر دو کارهای مشکلی هستند اما با دنبال کردن این نکات میتونید تو هر دو موفق بشید.
باید سعی کنید مخاطب رو جذب محتواتون کنید و بعد کاری کنید تا با خرید یا عضویت به مشتری تبدیل بشه.
یادتون باشه بهینه سازی کپی رایتینگ برای موتورهای جستجو و مردم همزمان انجام بشه.


نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد