اصول موتورهای جستجو که هر بازاریابی باید بداند اصول موتورهای جستجو که هر بازاریابی باید بداند

رتبه این آیتم
اصول موتورهای جستجو که هر بازاریابی باید بداند
رتبه 3 در 1 رای از 1 تا 5

وقتی مردم در مورد موتورهای جستجو صحبت می کنند، عموما منظورشون گوگل، بینگ و یاهوئه (موتور جستجوی یاهو زیرمجموعه مایکروسافته). این سه تا موتورجستجوی بزرگ در واقع بیشتر از 95% از جستجوهای آنلاین رو به عهده دارند، اما موتورهای جستجوی دیگه ای هم هستن که معمولا فقط تو کشور خودشون استفاده میشن و اینطور جهانی نشدند، مثلا Baidu تو چین یا پارسی جو تو ایران خودمون.
پادشاه جستجو، همونطور که همه مستحضرید گوگله. گوگل بخاطر انقلابی که تو صنعت جستجو به پا کرد انقدر محبوب شد، چون گوگل بود که از محبوبیت لینکها برای تشخیص و اندازه گیری میزان ارتباط محتوا استفاده کرد. این روش انقدر مؤثر بود که گوگل رو مشهور کرد. از اونجایی که دو سوم همه جستجوهای جهان از طریق گوگل انجام میشه و ما ایرانی ها هم اغلب برای سرچ هامون از گوگل استفاده میکنیم، ما تو این مقاله برای توضیح اصول روشهای سئو گوگل رو تو اولویت قرار میدیم:

  • گوگل چطور کار می کند؟

طبق گفته گوگل، امروزه وب از میلیاردها سایت و بیش از 60 تریلیون صفحه وب اختصاصی تشکیل شده که روز به روز هم به این مقدار افزوده میشه. موتورهای جستجو وب رو میخزند و لینکهارو صفحه به صفحه دنبال میکنند. مدیران سایت میتونن به گوگل بگن چی رو بخزه، اما گوگل هم کار خودشو درست انجام میده.
گوگل با خزیدن صفحات و سایتها، صفحات رو بر اساس محتوا و صدها معیار دیگه مرتب میکنه و این اطلاعات رو تو index حفظ می کنه. ایندکس در واقع دیتابیسِ همه متادیتای وب هست.
وقتی شما چیزی رو سرچ میکنید، گوگل با استفاده از یه سری برنامه و فرمول (الگورتیمها) تشخیص میده که شما دنبال چه چیزی میگردید (با املای متنی که تایپ می کنید، حدس های اتوماتیک، هم معناهای عبارت و چیزهای دیگه). با این سرنخ ها میتونه صفحات مرتبط رو از ایندکس بیرون بکشه. بعد از اون، نتایج رو بر اساس معیارهای خودش که تعدادشون به بیش از 200 تا میرسه، رتبه بندی میکنه تا بهترین نتایج رو برای شما فراهم کنه.

  • اهمیت رتبه بندی

وقتی مردم درباره بهینه سازی موتورهای جستجو حرف میزنند، معمولا منظورشون ارتقای رتبه بندی سایت در صفحه نتایج موتورهای جستجوست. صفحه نتایج موتورهای جستجو رو به عنوان SERP هم میشناسن و یعنی صفحه فهرست بندی نتایج که موتور جستجو در پاسخ به عبارت جستجو شده ارائه میده.
به ندرت ممکنه مردم از صفحه اول نتایج اونورتر برن. بیشترشون فقط به سه صفحه یا نهایتا پنج صفحه اول نگاه میکنن. طبق یه تحقیقی که در مورد درصد ترافیک صفحات مختلف انجام شده،
صفحه اول 5/32 درصد از کل ترافیک
صفحه دوم 6/17 درصد از کل ترافیک
صفحه سوم 4/11 درصد از کل ترافیک
صفحه چهارم 1/8 درصد از کل ترافیک
صفحه پنجم 1/6 درصد از کل ترافیک
رو به خودشون اختصاص میدن. به همین دلیله که همه میخوان تو رتبه های بالای صفحه نتایج جستجو قرار بگیرن. اگه سایتتون برای یه کلیدواژه ای رتبه 57 بگیره، هیچکس از طریق موتور جستجو واردش نخواهد شد. رتبه بندی پایین تقریبا مثل این میمونه که اصلا رتبه بندی نشده باشید. بخاطر همین هم اصولا روشهای سئو سعی دارند جایگاه سایت رو برای کلیدواژه های مهمش بالا ببرند.

  • گوگل چطور سایتها رو رتبه بندی میکنه؟

گوگل از بیش از 200 معیار برای رتبه بندی هر صفحه وب برای هر کلیدواژه استفاده میکنه. الگوریتم های موتورهای جستجو تو خودشون رازهایی دارن و در مقابل یه سری نیروهای بازاریابی و متخصص های سئو سعی میکنن با مهندسی معکوس این رازها رو کشف کنند تا بفهمند چه چیزهایی تو رتبه بندی سایتها اثر میذارن. ما همه تا همینجاشم خیلی چیزها در مورد این رازها میدونیم، از کیفیت و تازگی محتوا بگیر تا سرعت بارگذاری صفحات و فعالیت در شبکه های اجتماعی.
یه معیاری که از همه مهمتره و اول مقاله هم بهش اشاره کردیم، محبوبیت لینکهاست. همین معیار بود که گوگل رو انقدر بزرگ کرد. محبوبیت لینک در واقع تعداد سایتهای مرتبط دیگه ای رو که به سایت شما لینک میدن اندازه میگیره. به عبارت دیگه، هر چی سایتهای بیشتری به سایت شما لینک بدن، احتمال بیشتری برای رتبه گرفتنتون هست. البته سایتهایی که بهتون لینک میدن باید از نظر موضوعی و محتوایی مرتبط با سایت خودتون باشند.
گوگل میگه وقتی سایت دیگه ای به شما لینک میده، یعنی یه چیزی بوده که سایت شما ارزششو داشته. وقتی چند تا سایت بهتون لینک بدن، گوگل این لینکهارو جمع میبنده و بنابراین هرچی بتونید لینکهای بیشتری بگیرید، بهتره. البته همه لینکها هم ارزش یکسانی ندارند. سایتهایی که خودشون رتبه بالایی داشته باشند، لینکهاشون هم ارزش بیشتری داره. بنابراین اگه یه سایت محبوب به سایت شما لینک بده، بخشی از این محبوبیت لینک رو به شما منتقل میکنه. اگه همین سایت به سایتهای دیگه ای غیر از سایت شما هم لینک داده باشه، اونوقت ارزش لینک شما بین همه این سایتهای دیگه تقسیم میشه.

  • گوگل چطور کلمات کلیدی رو تعیین میکنه؟

همه چی با یه کلیدواژه (کلمه کلیدی) شروع میشه. یه نفر یه کلیدواژه ای رو تو نوار جستجو تایپ میکنه و نتایج براش ظاهر میشن. ما همین الآن در مورد اهمیت رتبه بندی بالا صحبت کردیم، اما چون نتایج جستجو بر اساس کلیدواژه ها انجام میشن، گوگل از کجا میخواد بفهمه صفحات سایت شما مربوط به چه کلیدواژه هایی میشه؟
گوگل محتوای سایتتونو تحلیل میکنه تا بتونه کلیدواژه ها رو پیدا کنه. یعنی به متن سایت، عنوان صفحه و تیترهای فرعی، جهتیابی و حتی اسم فایلهاتون (تصاویر و اسناد) نگاه میکنه. علاوه بر اینها، گوگل کلیدواژه های صفحاتی که به شما لینک میدن هم در نظر میگیره. اگه این سایتها به سایت شما مرتبط باشن یا محتوای مشابهی داشته باشند، این لینکها مهر تأییدی میشن برای اون کلیدواژه خاص. بخاطر همین بهتره که از سایتهای مرتبط لینک بگیرید تا سایتهای نامربوط.

  • گوگل برای ارتقای کیفیت چی کار میکنه؟

گوگل به طور مداوم سعی میکنه کیفیت و ارتباط نتایج رو ارتقا بده. هیچی نباشه گوگل کارش همینه دیگه. اگه کسی بخواد سیستم رو فریب بده، گوگل به عنوان یه تهدید بهش نگاه میکنه. حقه و کلک، کیفیت پایین یا محتوای نامربوط باعث میشن گوگل صفحه رو از نظر تجربه کاربری، مناسب در نظر نگیره. بخاطر همین هم هست که گوگل با اسپم مبارزه میکنه و سایتهایی رو که محتوای بد تولید کنند یا سعی کنن سیستم رو دستکاری کنند حذف یا ارزششونو کم می کنه.
گوگل بی پرده با این نوع اسپم ها مبارزه میکنه: لینکهای غیرطبیعی، سایتهای هک شده، نمایش محتوای متفاوت به موتورهای جستجو، محتواهای بی ارزش یا کم ارزش، دامنه های پارک شده، متن پنهان شده یا چپاندن کلیدواژه ها در متن و خیلی موارد دیگه.
همونطور که میبینید، گوگل داره نهایت سعیشو میکنه تا نتایجشو مرتبط و با کیفیت نگهداره و شما هم باید همین اولویتهارو برای سایتتون اتخاذ کنید. مؤثرترین و ایمن ترین روش سئو اینه که طبق قوانین پیش برید.


نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد