سال 1396، سال استفاده از تصاویر در طراحی سال 1396، سال استفاده از تصاویر در طراحی

رتبه این آیتم
سال 1396، سال استفاده از تصاویر در طراحی
رتبه 5 در 1 رای از 1 تا 5
Untitled Document

در بین فهرست مدهای طراحی امسال (1396) که طراح های مختلف پیشنهاد داده بودند، یه سری پیش بینی های مشترکی به چشم میخورد، مثلا:

  • استفاده از رنگهای درخشان
  • قالب های جداکننده نمایشگر
  • ظهور تصاویر

البته قبلا هم در طراحی وب از تصاویر استفاده شده. سالهای 91، 92 و 93 بخاطر پیشرفت سطح طراحی طراح ها شاهد استفاده از تصاویر بودیم. اما امسال به صورت های متنوع تر و اصیل­تری بروز پیدا کرده.

تصویر، اولین زبان جهانی

تاریخ استفاده از تصویر به قبل از اختراع خط برمیگرده. زمانی که انسانها غارنشین بودند و دیوارهای غارها رو نقاشی میکردند. یعنی تاریخی حدود 40 هزار ساله داره و به نظر میرسه بشر – صرف نظر از فرهنگ یا پیشینه­اش - از همون ابتدا ارتباط عمیقی با تصویر داشته.
نوشتن ابزار افراد باسواد به حساب میاد درحالی­که در بیشترِ طول تاریخ که اغلب مردم سواد نداشتند از تصاویر برای برقراری ارتباط استفاده میشده. بشر از نقاشی، غارنگاری، پنجره های رنگ آمیزی شده و موزائیک برای ثبت تاریخ، سرگرمی و رسوندن قوانین، خطرات و سایر اخبار به سمع دیگران استفاده کرده.
کلا میبینیم که نحوه استفاده از تصاویر از دوران باستان تا به امروز و روش استفاده از اون در طراحی مدرن تغییر چندانی نکرده.

مدهای جدید در تصویرگری

حدود دو دهه پیش هنرهایی به شکل آیکونها و نمادهای رنگارنگ با سایه­های زیاد، مدلهای سه بعدی و رندرهای عالی زیاد به چشم میخوردند.
امسال تصویرگری به سمت کارهای طبیعی و اصیل رفته. مدلهایی که توشون رنگ کم استفاده شده و انگار با دست و مخصوص اهداف یک سایت خاص کشیده شده­اند. انتظار میره این سبک تا پایان سال پابرجا بمونه.
طراحی های سفارشی بیشتر حس خاص بودن، آزادی یا حتی کودکانه بودن دارن که به لطف طراحی های فلت/مینیمالیستی، این روزها بیشتر شاهد سایتهایی هستیم که از تصاویر خودشون استفاده میکنند تا سایتهایی با تصاویر کپی پیستی.

تصویر بزرگ

خیلی جاها تو طراحی وب میشه از تصاویر بهره گرفت. اگه میخواهید به سرعت مخاطب رو درگیر کنید بهترین کار استفاده از تصاویر خیلی بزرگه.
تصاویر بزرگ برای بعضی مسائل بهتر از بقیه مدلها جواب میدن. مثلا برای یه شرکت طراحی یا یه فروشگاه مناسب­تره تا یه شرکت حقوقی یا دولتی. اما همیشه یادتون باشه تو طراحی هیچ قانونی قطعی نیست و میتونه استثنا داشته باشه.
خوبی تصاویر بزرگ اینه که نسبت به استفاده از آیکون میتونید جزئیات بیشتری بهشون اضافه کنید.

  • به ربط داشتن تصویر با موضوع سایتتون توجه کنید.
  • جزئیات رو فراموش نکنید. شما میخواهید توجه مخاطب رو جلب کنید و روش اثر بذارید، پس نترسید و روی تصویرتون کار کنید.
  • تصویر تمیزی داشته باشید. درسته که گفتیم جزئیات مهمن اما نباید زیادی بشه و باعث شلوغی کار بشه. اندازه رو رعایت کنید.

نمادها و آیکون­ها

بعضی وقتها سخت میشه یه جای مناسب برای تصویر پیدا کرد، به خصوص اگه سایت پر یا رنگارنگ نباشه. اما فقط کافیه به آیکون هاتون نگاهی بندازید.
آیکون ها و عناصر تجربه کاربری جای مناسبی برای تزریق شخصیت و انرژی به طراحی سایتتون هستند. فقط باید دقت کنید که با عناصر موجود روی سایت همخونی داشته باشند. سبکهای زیادی هستند که میتونید برای نشون دادن شخصیت سایتتون ازشون استفاده کنید و چون هنوز طراحی فلت روی بورسه میتونید براحتی از عمق و بافت بهره ببرید.
با اینکه گفتیم میتونید آیکونهاتونو شخصی سازی کنید و باید هم این کارو بکنید اما مواظب باشید که زیاده روی نکنید. نباید واضح بودن و شفافیت معنا فدای کارهای هنری بشه.

  • شخصی سازی کنید. از خلاقانه فکر کردن نترسید. متفاوت بودن تو آیکون ها اتفاقا چیز خوبیه.
  • نباید آیکون ها با هم دیگه فقط تو یه سری چیزهای جزئی تفاوت داشته باشند. بلکه باید تشخیص دادنشون راحت باشه.
  • پیوستگی رو رعایت کنید. آیکون ها برای امتحان کردن کارهای تازه و جدید جای مناسبین اما یادتون باشه که تو کل سایتتون باید یه جور استفاده بشن.

به تصاویر حرکت بدید

خوبی مدها اینه که میتونید با هم ترکیبشون کنید و  هر جور میخواهید با هم جورشون کنید و نتایج جذابی بگیرید. تصاویر و انیمیشن های جالب در کنار هم چیز جالبی از آب درمیان و خیلی از سایتها هم از این ترکیب استفاده کردند.
خیلی جاها میشه از تصاویر انیمیشنی بهره بد اما بهترین جا در کنار عناصر تعاملی با دست کشیده شده­است. گاهی میشه فقط با 3 یا 4 تا انیمیشن میشه حس زندگی رو به سایت اضافه کرد. میتونید برای گیج نشدن کاربرهایی که میدونن کجا میخوان برن و روی سایت چی میخوان، انیمیشن رو با تأخیر روی سایت نمایش بدید.
سعی کنید انیمیشن هایی که استفاده میکنید ظریف باشند و از چیزهای زیادی پیچیده استفاده نکنید. به زودی مقاله ای مینویسم و نکاتی که باید برای طراحی انیمیشن رعایت بشه رو توش شرح میدم.

  • از انیمیشن هایی استفاده کنید که با اشاره ماوس فعال میشن. هم جالبتره و هم متوجه میشید نظر کاربرها رو تونسته جلب کنه یا نه.
  • زیادی پیچیده­اش نکنید. متحرک سازی تصاویر باید هدفمند انجام بگیره. از انیمیشن هایی که یک دور نمایششون بیشتر از 5 ثانیه است استفاده نکنید.
  • آزمایش کنید. از امتحان کردن چیزهای جدید و غیر رایج نترسید. تکرار یه تصویر میتونه دیوونه کننده باشه، بخاطر همین بهتره زمانبندی عناصر مختلف با هم فرق داشته باشند تا تکرار کمتر حس بشه.

شخصی سازی کردن مدل نوشته­ها

امسال تایپوگرافی بُلد (ضخیم) مد شده. میتونید تو انیمیشن هاتون هم از این مدل نوشته استفاده کنید و حس ترکیب مدها رو به سایتتون بدید.
خوبی نوشته های بزرگ اینه که میتونید حتی به جای تصویر ازشون استفاده کنید. فونت های دست خطی و شبیه دست نوشته جذابیت بیشتری به سایتتون میده.
اگه خواستید مدل نوشته هاتونو شخصی سازی کنید باید به رنگ، شکل و اندازه طراحیتون و تناسبش با موضوع سایت فکر کنید. مثلا یه نوشته دست خطی با مداد برای فروشگاه مناسبتره تا برای سایت مرجع. به اینجور چیزها توجه داشته باشید.

  • قبل از اینکه طراحی تایپوگرافی دست خطی رو شروع کنید باید تحقیق کنید و به منابع فونتی که روی وب وجود داره سر بزنید.
  • از چند مدل با هم استفاده نکنید. تایپوگرافی تصویری خودش به تنهایی خیلی تو چشمه و دیگه نباید با چیز دیگه ای ترکیب بشه، حتی اگه به نظرتون خیلی زیبا و جذابتر میشه به یه مدل اکتفا کنید – حداکثر دو تا.
  • فانتزی کار کنید. نذارید تایپوگرافیتون ساده بمونه. مثلا دور حروف خط بندازید، بهش بافت و افکت بدید.

حرف آخر

چون بکار بردن تصویر در طراحی زیاد شناخته شده نیست ممکنه طرفدارای زیادی نداشته باشه. مشتریها و مدیرها عادت کردند قالب های سایتها رو با عکس و متن ببینند و بخاطر همین شاید استفاده از یه تصویر جدید رو ریسک بدونن.
با این وجود این هم یه فرصتیه که بتونید باهاش حس و ظاهری بکر و خاص به سایت بدید و همین خودش انقدر خوب هست که نشه ازش چشم پوشی کرد. فقط کافیه نکاتی که تو این مقاله گفتیم رو رعایت کنید. به امتحانش می ارزه.

04-شهریور-1396

نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد