رابطه بین فعالیت در شبکه های اجتماعی و سئو رابطه بین فعالیت در شبکه های اجتماعی و سئو

رتبه این آیتم
رابطه بین فعالیت در شبکه های اجتماعی و سئو
رتبه 3 در 1 رای از 1 تا 5

اگه قرار بود شما راجع به رابطه بین شبکه های اجتماعی و سئو تحقیق کنید، به انواع و اقسام جواب های مختلف میرسیدید. نظرات با هم متفاوته. اما اغلب شرکت ها، وقتی دارن روی سئوی سایتشون کار می کنن، شبکه های اجتماعی رو هم جزء برنامه قرار میدن. من این آمارو از اینفوگرافی گزارش بازاریابی جستجو درآوردم که 3 سال پیش (سال 1392) انجام شده بود. تو اون گزارش اومده که 74% از شرکت های تجاری و 82% از شرکت های دیجیتال که مورد تحقیق بودند اظهار کردند که شبکه های اجتماعی تا حد زیادی یا به مقدار زیادی با روش های سئو ادغام شده.
دو ماه بعد از اینکه داده های این تحقیق جمع آوری شده بود، یکی از متخصص های گوگل اعلام کرد که نشونه های فعالیت در تشبکه های اجتماعی مثلا لایک های فیسبوک، فالوئرهای توئیتر – که اعتبار و نفوذ پروفایل رو نشون میدن- روی رتبه سایت اثر ندارند. اونموقع خیلی ها سر این قضیه با هم بحث و جدل کردند و هنوز هم تا امروز این بحث ها رو بر اساس تحقیقات و مطالعاتشون ادامه میدن. پس سوال همچنان باقیست: دقیقا رابطه بین سئو و شبکه های اجتماعی چطوریه؟

  • لینک های اجتماعی شاید رتبه جستجوتونو ارتقا بدن، شاید هم ندن

قبول، نشونه های فعالیت در شبکه های اجتماعی که اعتبار یه پروفایل رو بالا میبرن از این قضیه میرن کنار، اما گوگل پیوندهایی که توی حساب های شبکه های اجتماعی منتشر میشه رو هم بعنوان بک لینک های معتبر حساب می کنه؟ وقتی یه مطلب یه وبلاگی توی توئیتر پخش میشه، این پیوندهایی که بهش میدن رتبه جستجوشو بهتر می کنه؟
خیلی از بازاریاب ها میگن این لینک هایی که به سایتتون میدن، اثر زیادی روی رتبه سایتتون میذارن. چونکه این لینک ها از مطالب طبیعی که توی شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شدن گرفته میشن. پیوند هایی که توی فیسبوک، توئیتر، لینکدین، گوگل پلاس، یوتیوب و سایر شبکه های اجتماعی به مطل شما داده شده باعث میشه که موتورهای جستجو بفهمن کدوم سایت ها معتبرند و برای چه کلیدواژه هایی باید رتبه بگیرن.
گوگل قبلا طی مصاحبه ای گفته بود که تعداد دفعاتی که یه لینک توئیت شده رو توی الگوریتم رتبه جستجو دخالت نمیده. پس یعنی لینک ها اثر دارند. بینگ هم گفته بود که قطعا به اینجور اطلاعات توجه می کنه:
"Bing: ما تعداد دفعاتی که یک لینک توئیت شده و میزان اعتبار کاربرهایی که اون لینک رو به اشتراک گذاشتن رو در نظر میگیریم"
البته گوگل شبکه های اجتماعی رو میخزه و مثل سایت های دیگه توشون دنبال اطلاعات میگرده.
"گوگل: فیسبوک و توئیتر، توی سیستم ما برای فهرست کردن سایت ها، مثل صفحات دیگه هستن و هر وقت صفحات فیسبوک و توئیتر تغییری می کنن، ما میتونیم اون صفحات رو بخزیم و بعد اون تغییر رو توی نتایج جستجومون منعکس کنیم".
این حرف گوگل باعث شد من به یه نتیجه ای برسم: درسته که اعتبار یه حساب کاربری روی رتبه جستجو اثر نداره، اما پیوندهایی که روی شبکه های اجتماعی منتشر میشن میتونن به عنوان بک لینک های معتبر شناخته بشن و در نتیجه روی رتبه سایت اثر میذارن.
توجه: وقتی اون متخصص گفته بود گوگل به نشونه های فعالیت در شبکه اجتماعی ترتیب اثر نمیده، من فهمیدم حتما از گفتن این حرف منظوری داره و میخواد درباره اعتبار یه شرکت خاص بین شبکه های اجتماعی سر نخ به ما بده، که از نظر من متفاوت از تعداد دفعاتیه که یه صفحه روی شبکه های اجتماعی لینک شده. البته من روی این موضوع خیلی تحقیق کردم تا بتونم واضح تر گزارش بدم، اما موفق نشدم.

  • پروفایل های شبکه های اجتماعی در موتورهای جستجو رتبه بندی میشن.

درسته که گفتیم شبکه های اجتماعی شاید روی جایگاه یه سایت در فهرست جستجو اثر بذارن، شاید هم نذارن، اما قطعا پروفایل اجتماعی یه نفر میتونه روی نتایج جستجو اثر بذاره. در حقیقت، پروفایل های شبکه های اجتماعی برند ها معمولا در جایگاه های بالای نتایج جستجو قرار میگیرن. مثلا اگه اسم یکی از شرکت های معروف رو گوگل کنید، شبکه های اجتماعی اون برند رو میتونید جزء اولین سایت های صفحه نتایج ببینید (اگر داشته باشه).
علاوه بر این، گوگل اطلاعات پروفایل گوگل پلاس شرکت رو سمت راست بالای صفحه نتایج میاره.
شبکه های اجتماعی به نظر شخصی تر از سایت ها میان و راه خوبیه که شخصیت شرکت رو ازشون حس کنید. من معمولا وقتی دنبال یه شرکتی میگردم که خیلی راجع بهش اطلاعات ندارم، یه راست میرم صفحه فیسبوک یا توئیترش رو میبینم. اگر هم گوگل کنم و صفحات اجتماعیشون بیاد، برام سایت یا شبکه اجتماعی فرقی نداره.
توجه: شکی نیست که پروفایل شبکه اجتماعی شما برای گوگل و به خصوص برای کسایی که آنلاین دنبالتون میگردن خیلی مهمه. اگه چند تا شبکه اجتماعی فعال داشته باشید هم برندتون رو بهتر به بقیه میشناسونید و هم بیشتر میتونید تفریح کنید و شخصیت شرکت رو به نمایش بذارید. بعلاوه هرچند بعضیا شاید فکر کنن زیاد لازم نیست گوگل پلاس داشته باشن، اما بازاریاب ها نباید این واقعیت رو دست کم بگیرن که پروفایل گوگل پلاس یکی از اولین چیزهاییه که کاربر توی صفحه نتایج گوگل میبینه (چون سمت راست صفحه میاد). پس ارزششو داره که بروز نگهش دارید و مطالب جذاب روش بذارید.

  • شبکه های رسانه های اجتماعی، موتور جستجو هم هستند

این روزها مردم دیگه فقط توی گوگل و بینگ دنبال نیازهاشون نمیگردن، بلکه تو کانال های اجتماعی هم سرچ می کنن. در واقع شبکه های اجتماعی رو میتونیم سئوی جدید بنامیم. باید بدونیم که بهینه سازی برای موتورهای جستجو، جستجوهایی که در شبکه های اجتماعی میشه رو هم دربرمیگیره.
چند تا راه برای این مسئله هست: اول اینکه اگه شما توی توئیتر فعال باشی، احتمالش خیلی زیاده که دیگران وقتی دارن با توئیتر دنبال توئیت های مرتبط با بازار میگردن، با مطالب جدید شرکتتون برخورد کنن. به همین ترتیب، برند هایی که مطالب تصویری زیبایی دارند میتونن از تصاویر زیباشون توی اینستاگرام استفاده کنن و به کمک هشتگ و طبقه بندی درست پین ها برای خودشون مشتری جمع کنن.
همونطوری که توی نکته اول گفتم، اگه کسی بخواد شرکتتون رو چک کنه، احتمالا توئیتر و فیسبوک رو باز می کنن و سریع یه سرچ می کنن تا ببینن شما هیچ کانالی دارید یا نه. یوتیوب و گوگل پلاس و اینستگرام هم خودشون موتور جستجو هستند.
من یه سری آمار جالب از درآوردم تا بهتون نشون بدم چقدر مردم از شبکه های اجتماعی جستجوهاشونو انجام میدن:
طبق آمار سال 89، هر ماه 19 میلیارد عبارت روی توئیتر جستجو شده (این مقدار 5 برابر بیشتر از جستجوهاییست که با بینگ انجام شده!)
سال 92 فیسبوک اعلام کرد روزانه حدود 1 میلیارد عبارت روی فیسبوک جستجو میشود.
سال 89، ماهانه 3 تا 7 میلیارد جستجو در توئیتر انجام میشد. ضمنا در هر دقیقه حدود 100 ساعت فیلم روی یوتیوب آپلود میشد. یعنی یوتیوب یکی از بزرگترین انبارهای مطلب در وب به حساب میاد.
توجه: شرکت ها باید دانششون رو درباره سئو گسترش بدن تا علاوه بر موتورهای جستجوی قدیمی، مثل گوگل و بینگ، موتورهای جستجوی اجتماعی رو هم برای سئوی سایتشون در نظر بگیرند.
وقتی که روی فیسبوک یا توئیتر دنبال برندی بگردید، عجیب نیست که با انواع و اقسام پاپاپ های پروفایل ها مواجه بشید طوری که بعضی وقتها نمیشه فهمید کدوم یکی واقعیه. بازاریاب ها باید طوری سایت رو آماده کنن که کاربرها به راحتی بتونن پروفایل رسمی شرکت رو بشناسن.
یعنی اگه روی یک شبکه اجتماعی دو تا حساب مشابه دارید، یکیش رو پاک کنید و یا حساب رسمی شرکتتون رو برچسب گذاری کنید تا کاربرها بتونن پیداتون کنن.

  • الآن تأثیر نداره، معنیش این نیست که هیچ وقت نخواهد داشت

حالا چون گوگل گفته نشونه های فعالیت در شبکه های اجتماعی در حال حاضر تأثیری روی رتبه سایت نداره، به این معنی نیست که هیچ وقت هم در آینده تأثیر نخواهد داشت. اگه یه برند یا شخصی توی شبکه های اجتماعی فعال بشه به همین زودی تغییری توی وجهه اجتماعی اون شرکت یا فرد رخ نمیده. بعلاوه چون وبلاگ نویسی بعنوان مهمان و لینک سازی مصنوعی دیگه راههای خیلی قابل اعتمادی نیستن، منطقیه که موتورهای جستجو بخوان از نشونه های دیگه ای برای فهمیدن ارزش و اعتبار یه سایت استفاده کنن.
توجه: دلیلی نداره که نشونه های اجتماعی در آینده هم اثری روی رتبه جستجو نداشته باشن، پس برند های زیرک به معتبرسازی خودشون در کانال های اجتماعی ادامه میدن و وقتی برای سئوی سایتشون برنامه ریزی می کنن، شبکه های اجتماعی رو هم مد نظر قرار میدن.

  • Bing رو فراموش نکنید

احتمال داره گوگل بخواد به عقب برگرده و نظرشو درمورد نشونه های اجتماعی تغییر بده، اما یادتون باشه که بینگ صریحا اعلام کرده که نشونه های فعالیت در شبکه های اجتماعی روی نتایجی که برای جستجوها ارائه میده اثر داره.
"بینگ: ما به اعتبار اجتماعیِ یه کاربر نگاه می کنیم. ما به این نگاه می کنیم که شما چند نفر رو دنبال می کنید و چند نفر شما رو دنبال می کنن و برایند اینها میتونه منجر به این بشه که عنوان سایت شما به فهرست نتایج جستجو اضافه بشه."
توجه: بینگ –دومین موتور جستجوی بزرگ جهان از نظر تعداد کاربر- خیلی واضح و شفاف اعلام کرده که الگوریتمشون نشونه های اجتماعی رو توی نتایج جستجو تأثیر میده و برخلاف گوگل، هیچ تغییر عقیده ای هم در کار نیست. با سهم بازاری که بینگ در دست داره و همینطور هم با ثبات در حال رشده، شرکت ها باید زیرک باشن و بینگ رو هم توی روش های سئوشون در نظر بگیرن.

  • خلاصه

بی توجهی الگوریتم جستجوی گوگل به نشونه های فعالیت اجتماعی نباید به معنی عدم توجه به اثر شبکه های اجتماعی روی سئو تلقی بشه. در واقع بازاریاب ها باید مفهوم جستجو و سئو رو گسترش بدن و تمام راههایی که مردم برای جستجوی آنلاین نیازهاشون استفاده می کنن رو هم باید جزء روشهای سئو در نظر بگیرند. به علاوه باید به اثرات مثبتی که این شبکه ها روی افزایش ترافیک سایت و نتیجتا روی بهبود رتبه سایتشون دارن و نمایش پروفایل های شبکه های اجتماعی در صفحه اول نتایج جستجو هم فکر کنند.
اگه برای رتبه بندی و سئوی سایتتون مشکلی دارید میتونید با دارکوب تماس بگیرید. ما کمکتون می کنیم که به نتیجه مطلوبتون برسید.


نویسنده این مقاله می باشد که از سال 1381 تا کنون در زمینه طراحی و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارد.

شبکه اجتماعی های نویسنده اینستاگرام و لینکدین.

به اشتراک گذاری مطلب در

به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در توئیتر به اشتراک گذاری در لینکدین

يک نظر بدهيد

موارد ستاره دار الزامی هستند

طراحی سایت دارکوب | هاست دارکوب | دارکوب نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه می باشد.
دارای مجوز از (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) ، (رتبه 4 شورای عالی انفورماتیک کشور) ، (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
آموزشگاه طراحی سایت و سئو با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور افتتاح شد
دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد